Teodora Gheorghiu— o prezență iradiantă pe scena Sibiu Opera Festival

Teodora Gheorghiu— o prezență iradiantă pe scena Sibiu Opera Festival


A doua gală de operă, programată în cadrul Sibiu Opera Festival, după cea susținută de renumita mezzosoprană Ruxandra Donose, a prilejuit întâlnirea publicului sibian cu frumoasa și talentata soprană Teodora Gheorghiu, care a purtat melomanii într-un periplu încântător printre arii din opere celebre, alături de Orchestra Filarmonicii Sibiu, condusă de dirijorul Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, Adrian Morar. Seara a debutat cu uvertura Egmond compusă de Ludwig van Beethoven pe baza piesei de teatru omonime a lui Goethe, având ca personaj principal pe Lamoral, conte de Egmont, a cărui execuție, în 1567, a aprins flacăra dorinței de emancipare națională, conducând la obținerea independenței Țărilor de Jos. Teodora Gheorghiu a interpretat apoi tot din repertoriul beethovenian două lieduri: Clara și Die Trommel gheruret. Îndrăgita soprană este cunoscută ca fiind o pasionată a lierdurilor, ea publicând în 2013 al doilea album, Art Nouveau, alături de pianistul Jonathan Aner. După Beethoven, a venit rândul lui Mozart să încânte publicul cu compozițiile sale: aria de concert Vado, ma dove KW 583, uvertura și aria contesei Porgi amor, ambele din opera Nunta lui Figaro, compusă în 1786 pe baza libretului lui Lorenzo da Ponte, după o comedie de Pierre Beaumarchais. A urmat apoi Bizet, cu preludiul la actul II din opera Carmen, care spune povestea fumoasa țiganci din Sevilla ce stârnește pasiuni tulburătoare și moare ucisă din cauza geloziei. Teodora Gheorghiu a strălucit apoi în interpretarea ariei Giudittei, din opereta Giuditta, de Franz Lehár. „Meine Lippen, sie küssen so heissˮ („Buzele mele oferă un sărut atât de arzătorˮ) spune protagonista iar buzele și vocea minunatei soprane au oferit desfătări sonore celor care au avut norocul să o asculte. Glasul ei cristalin și suav s-a înalțat plin de forță și expresivitate în Cântecul Viliei din emoţionanta poveste de dragoste a frumoasei Hanna Glavary şi a locotenentului Danillo, descrisă de Franz Lehár în opereta Văduva veselă. Aria „Muzica” din opereta Valurile Dunării, de George Grigoriu a purat sufletele spectatorilor înspre zone nebănuite de desfătare prin delicatețea și totodată energia vocii tinerei soprane. 

Prezență iradiantă, plină grație și stil, cu o pregătire muzicală excelentă, Teodora Gheorghiu spune „pentru mine cântul a fost şi este încă o legătură spirituală cu Dumnezeuˮ, motiv pentru care debutul său muzical stă sub semnul lui Bach, în orașul natal, Brașov, unde cântă mai întâi într-un cor de copii, Camerata infantism, pentru ca apoi, maturizarea artistică să se realizeze în timpul studiilor de canto la Conservator. Cariera i-a fost influențată decisiv de marele tenor José Carreras, care a remarcat-o în cadrul concursului Julian Gayarre International Singing Competition, oferindu-i o bursă de studii. Succesul nu a întârziat să apară, ea câștigând numeroase distincții, fiind laureată, printre altele a Concursului Internaţinal George Enescu de la Bucureşti, dar şi a prestigioasei Queen Elizabeth Competition şi primind bursa de studii Herbert von Karajan. În anul 2004 și-a făcut debutul la Opera de Stat din Viena, evoluând apoi pe mari scene ale lumii, precum: Teatrul La Monnaie din Bruxelles, Opera Naţională din Nancy, Grand Théâtre de Genève, Théâtre de Champs-Elysées din Paris, Opera Naţională Lorenă din Nancy, Opera din Lucerna, etc. În decursul timpului a colaborat cu reputaţi dirijori precum Seiji Ozawa, Marco Armiliato, Franz Welser-Möst, Christophe Rousset, Adam Fisher şi Bertrand de Billy. Talentata artistă își selectează atent repertoriul de soprană lirică, din anul 2015 ea debutând în roluri precum Mimi (Boema – G. Puccini), Madama Corteze (Il viaggio a Reims – G. Rossini) sau contesa din Nunta lui Figaro de W.A. Mozart, rol cu care a realizat un amplu turneu in Japonia. Teodora Gheorghiu se află în plină ascensiune iar întâlnirea cu ea are ceva tonic și mișcător. Delicatețea și căldura glasului, suavitatea prezenței scenice și bucuria cu care cântă cucerește publicul de la primele acorduri iar sibienii au fost norocoși că au putut să se bucure de întâlnirea cu ea într-o seară feerică, la început de septembrie.

de Anda Ionaș

Similar Suggestions

"Până în ultima clipă am crezut că vom putea susține acest concert pentru dumneavoastră"
Solidaritate în vremuri de restriște
"La ceas de Carnaval!" (Cronică de Aurora Oprea, leaderstalk.ro)
Ioana Turcu și flautul fermecat
Harpista Adriana Cazacu, o prezență încântătoare pe scena Filarmonicii de Stat Sibiu